Pentru ca tot mai multi soferi aleg sa isi cumpere masini care au cutie automata, specialistii au elaborat numeroase ghiduri si comparatii intre cele doua tipuri de transmisie, astfel incat sa fie mai usor pentru fiecare cumparator sa determine ce tip de transmisie sa aleaga.
Avantajele cutiei automate
Cutiile automate sunt impartite pe categorii si fiecare dintre ele au plusuri si minusuri. Principalele tipuri de cutii sunt:
- Cutiile care au dublu ambreiaj – aceste cutii sunt foarte populare in grupul VAG, dar pot fi intalnite si la alte masini – o astfel de cutie are doua ambreiaje, astfel incat fiecare dintre ele sa fie responsabile pentru anumite viteze;
- Cutiile CVT – tipul acesta de cutii ajuta la mentinerea turiatiei constante a motorului si astfel nu exista un schimb brusc de viteza. Astfel de cutii sunt cel mai des vazute la vehiculele japoneze cum sunt Nissan, Toyota si Suzuki;
- Cutiile care au convertizor de cuplu, numite si hidramate. sunt cele mai des intalnite tipuri de cutii automate si sunt recomandate pentru modul lin in care se realizeaza schimbul de viteza. Generatiile ceva mai vechi de cutii hidramate schimba viteza mult prea lent si creaza acele sincope intre viteze;
- Cutiile robotizare – aceste cutii sunt de fapt transmisii manuale care sunt operate automat cu ajutorul unei tehnologii specifice. Anumite persoane considera ca denumirea de cutie automata este gresita, iar aceasta cutie schimba vitezele de cele mai multe ori smucit, mai ales cand vitezele sunt mici;
- Cutiile secventiale – acestea sunt rare in prezent la masinile de serie. Cutiile secventiale sunt in esentia cutii manuale comandate de o tehnologie specifica, astfel incat sa nu mai fie necesara apasarea ambreiajului.
Dezavantajele cutiilor automate
Cele mai comune dezavantaje ale cutiilor automate sunt:
- Costul de intretinere este mult mai mare decat in cazul cutiilor manuale si conducatorul auto trebuie sa schimbe lichidul de transmisie mai des, altfel elementele din interior pot ceda mai devreme decat ar fi normal.
- Placutele de frana se vor uza mai repede pentru ca masina nu va mai sta in frana de motor;
- Cutiile robotizare sau cele CVT nu permit un mod de condus dinamic din cauza ca schimba vitezele foarte lent.