Durata de viata a anvelopelor depinde atat de caracteristicile lor tehnice, cat si de conditiile lor de lucru. Desi proprietarul masinii nu poate influenta caracteristicile tehnice stabilite de producator, el este totusi capabil sa previna uzura prematura a anvelopelor prin modificarea stilului de condus.
Care sunt cauzele uzurii premature a anvelopelor?
- Viteze mari de conducere
Depasirea indicelui de viteza specificat de producatorul anvelopei duce la supraincalzire si uneori la pierderea completa a presiunii. Cand se traverseaza un obstacol cu viteza mare, forta de impact este mult mai mare decat atunci cand se conduce usor.
Acest lucru creste semnificativ riscul de rupere a stratului de cablu, ceea ce duce la dezechilibrul rotii si deteriorarea elementelor de suspensie. Depasirea indicelui de sarcina permis duce la consecinte similare.
- Stilul de condus agresiv
Pornirea brusca si impactul franelor duc la uzura intensa a benzii de rulare. La un viraj cu viteza mare, partea exterioara a anvelopelor se uzeaza mai mult. Daca franele lovesc puternic si roata se blocheaza, suprafata care intra in contact cu drumul se poate uza.
- Presiune necorespunzatoare in anvelope
Statistic, anvelopele cu o presiune cu 40% mai mica decat cea recomandata se uzeaza cu 60% mai repede. Sunt supuse unei supraincalziri mai mari, ceea ce reduce eficienta franelor si durabilitatea acestora. In plus, acestea devin mai moi, ceea ce duce la un consum crescut de combustibil si are un impact negativ asupra condusului.
In acest caz, marginile benzii de rulare sunt expuse la o uzura mai mare. O presiune prea mare duce la o ingustare a suprafetei de contact si la cresterea distantei de franare. In acest caz, partea centrala a benzii de rulare se uzeaza.
- Dezechilibrul rotilor
Ca urmare a rotatiei neuniforme a rotilor, anvelopele se pot uza sub forma de pete pe intreaga suprafata a benzii de rulare. Nerespectarea conditiilor meteorologice in care functioneaza autoturismul
Anvelopele de iarna sunt fabricate din materiale moi si sunt supuse uzurii abrazive. Anvelopele de vara isi pierd elasticitatea la temperaturi scazute, ceea ce creste semnificativ riscul de crapare a anvelopei in cazul unei perforatii.